• Zakończenie stażu w Hiszpanii

• Nasze staże w ramach projektu "Zawodowcy z Piaseczna" nr POWERVET-2020-1-PL01-KA102-078693, dobiegły końca🙁. Ale się nie smucimy, wracamy do Was z nowo nabytymi umiejętnościami zawodowymi i społecznymi. Na pewno wielu z nas pokonało barierę językową i kulturalną. Poznaliśmy  wspaniałych ludzi, którzy ugościli nas tak, abyśmy czuli się jak w domu. Dzięki nim mogliśmy czerpać więcej z tego projektu. Bardzo im za to dziękujemy 😍!

Za sprawą miłych pracodawców czas spędzony w pracy mijał przyjemnie i szybko. Praca w firmach pozwoliła nam wykorzystać umiejętności, które zdobywamy na zajęciach zawodowych w szkole.

W wolnym czasie poznawaliśmy kulturę Hiszpanii. Spróbowaliśmy hiszpańskiej kuchni - tradycyjne dania i przepyszne churrosy🤤. Odwiedziliśmy wiele pięknych miejsc; słoneczną Malagę🌞, bajeczną Rondę, cudowną Salobreñę🏖 i jedną z europejskich pereł - Grenadę🏛. Wspólnie chętnie słuchaliśmy historii zabytkowych miejsc,l opowiadanych przez przewodników i naszych opiekunów. Jesteśmy im wdzięczni, że po wykonanej pracy zabierali nas na wycieczki, przez co nie mieliśmy czasu na nudę😉.

Będziemy tęsknić za ludźmi, którzy nas gościli oraz za atmosferą, którą nam stowarzyli.

¡Muchas gracias!

• Lekcja w Muzeum Narodowym

• W listopadzie klasa 1tr uczestniczyła w lekcji Mitologia w sztuce w Muzeum Narodowym. Obcowanie z kulturą wysoką to zawsze dobry pomysł na poszerzenie wiedzy, tym razem na temat wierzeń starożytnych Greków i Rzymian. Zobaczyliśmy, jak w ciekawy sposób zostały zaprezentowane postacie i motywy mitologiczne w rzeźbie i malarstwie, przypomnieliśmy sobie nazwy i atrybuty poszczególnych bogów mitycznych, prześledziliśmy trudne losy herosów, a także odkryliśmy znaczenia mitologizmów.

• Sprawozdanie z projektu ,,Zawodowcy z Piaseczna”

• Staże zawodowe  8.11.2021 - 19.11.2021

Po odbyciu zajęć kulturowych, z języka hiszpańskiego oraz zajęć wychowawczo-pedagogicznych  w ramach projektu ,,Zawodowcy z Piaseczna” do słonecznej Hiszpanii wyleciała 14 osobowa grupa uczniów. Podróż zajęła cały dzień, była dość męcząca, ale wszyscy jechaliśmy z pozytywnym nastawieniem. Na początek czekała nas odprawa w Modlinie, następnie 3-godzinny lot z Warszawy do Madrytu, a na koniec 6-godzinna podróż autokarem do miejsca zakwaterowania w Grenadzie.

Nasze apartamenty były położone w samym centrum miasta, dzięki temu wszystkie niezbędne lokalizacje mieliśmy w pobliżu. Na posiłki chodziliśmy do pobliskiej restauracji Casa Braulio, a gdy ktoś miał większy apetyt od reszty to zawsze miał możliwość pójścia do pobliskich sklepów spożywczych, których w pobliżu nam nie brakowało.

Pierwszego dnia naszego pobytu po śniadaniu udaliśmy się do siedziby organizacji przyjmującej nas na staże (,,MEP”). Tam poznaliśmy cały zespół naszych koordynatorów i przewodników. Tam dostaliśmy niezbędne wskazówki i wytyczne, które pomogły nam zaaklimatyzować się w nowym otoczeniu. Po spotkaniu udaliśmy się na spacer aby zobaczyć najważniejsze atrakcje turystyczne w mieście.

PRAKTYKI UCZNIÓW

Nasi uczniowie byli zatrudnieni w różnych firmach:

•  INFORMÁTICA REPARNET – miejsce pracy informatyków, teleinformatyków i elektroników
            •  M.E.P. EUROPROJECTS GRANADA – miejsce pracy uczniów z reklamy
            • Design Cars – miejsce pracy samochodziarzy.

Zadania naszych stażystów z zawodów:

- technik informatyk, technik teleinformatyk, technik elektronik

• naprawa sprzętu komputerowego
            • obsługa drukarki 3D
            • tworzenie stron internetowych i sklepów przy pomocy nowego oprogramowania
            • tworzenie złożonych prezentacji o tematyce okołokomputerowej przy pomocy nowego oprogramowania

- technik organizacji reklamy:

• tworzenie spotów reklamowych
            • obróbka zdjęć i filmów
            • tworzenie postów na social media
            •  analizowanie statystyk social mediów MEPu

- technik pojazdów samochodowych:

• przygotowywanie elementów nadwozia samochodów do czyszczenia i lakierowania
            •  przygotowywanie samochodów po niezbędnych modyfikacjach do odbioru przez klienta
            • porządkowanie stanowiska pracy

CZAS WOLNY

W dniach wolnych od praktyk, włączając w to czwartek, który był naszym świętem narodowym Pani Dyrektor rozdała nam wstążki w barwach narodowych, aby upamiętnić nasze święto nawet za granicami kraju. Z okazji święta niepodległości zorganizowaliśmy wycieczkę do Rondy, urokliwego miasteczka położonego w górach, pełnego przepięknych zabytków. Podczas podróży śpiewaliśmy pieśni patriotyczne. Na koniec dnia oglądaliśmy akademię z obchodów święta niepodległości w naszej szkole oraz wywiad z Panią Profesor Moniką Pieńkowską na temat początków odrodzonej Rzeczypospolitej.

Tak się złożyło. że w tym tygodniu mieliśmy jeszcze dwie wycieczki w sobotę i niedzielę.

W sobotę udaliśmy się do małego miasteczka o nazwie Salobrena nad Morzem Śródziemnym, na Costa Tropical. Zwiedziliśmy tam najważniejsze zabytki i wypoczęliśmy na plaży  z czarnym piaskiem.

W niedzielę wybraliśmy się na wycieczkę zoorganizowaną przez MEP do Malagi - miasta oddalonego o 120 km od Grenady. Tam zwiedziliśmy zamek Gibralfaro  położony na wysokich wzgórzach oraz udaliśmy się do muzeum Picassa oraz muzeum Malagi.

• Uroczyste obchody Święta Niepodległości

• Narodowe Święto Niepodległości obchodzimy 11 listopada. Ma ono na celu upamiętnienie odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku.

W naszej szkole w dniu 10 listopada 2021 r. odbyła się uroczysta akademia przygotowana przez klasę 1ti. Ze względów epidemicznych tylko część uczniów mogła obejrzeć program artystyczny na sali gimnastycznej pozostali uczniowie uczestniczyli w wydarzeniu poprzez transmisję na Microsoft Teams.

Po zakończeniu akademii odbył się konkurs pieśni i piosenek patriotycznych oraz występ szkolnego zespołu muzycznego.

Nasza szkoła wzięła udział w akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej "Szkoła do hymnu", w ramach której o godzinie 11.11  uczniowie i nauczyciele odśpiewali hymn narodowy.

W trakcie lekcji uczniowie mieli możliwość wzięcia udziału w Konkursie Niepodległościowym.

• Zawodowcy z Piaseczna

• Oto relacja z pierwszego wyjazdu do Hiszpanii w ramach projektu Zawodowcy z Piaseczna POWERVET-2020-1-PL01-KA102-078693

Dnia 23 października my, czyli grupa 20 uczniów Technikum Nr 1 w Piasecznie i dwie nauczycielki, wylecieliśmy na 2-tygodniowy staż odbywający się w słonecznej Grenadzie.

Pierwszego dnia odwiedziliśmy malowniczą Malagę, po której oprowadzała nas pani z MEP’u (firmy organizującej nasze staże w Hiszpanii). W poniedziałek 25 października odwiedziliśmy siedzibę MEP, gdzie zapoznaliśmy się z tym, co będzie nas obowiązywać na stażach, po czym udaliśmy się na spacer pokazujący nam zabytki i najciekawsze miejsca Grenady.

W tygodniu roboczym - od poniedziałku do piątku, naszym głównym zajęciem była praca. Technicy pojazdów samochodowych pracowali w warsztacie samochodowym, gdzie w głównej mierze pomagali przy naprawie samochodów oddawanych przez klientów oraz czyścili je od wewnątrz i zewnątrz, poznając podstawy pielęgnacji aut. Teleinformatycy, informatycy i elektronicy pracowali w firmie Reparnet, gdzie serwisowali komputery, konfigurowali wszelakie urządzenia, a także tworzyli proste strony internetowe oraz zajmowali się naprawami sprzętu elektronicznego. Angel – właściciel serwisu, okazał się być profesjonalistą z ogromnym doświadczeniem i chęcią pomocy uczniom, poza tym jego entuzjazm udzielał się wszystkim.

W miejscach, w których odbywaliśmy staże panowała bardzo pozytywna atmosfera, dzięki której wykonywaliśmy swoje obowiązki z zapałem i w taki sposób, żeby pracodawcy byli zadowoleni.

Niestety, po świetnych doświadczeniach związanych z pracą przyszedł czas na te gorsze, a mianowicie szlifowanie do perfekcji języka z panią Beatą Gronek, która nie odpuszczała uczniom, PRÓBUJĄC ciągle doskonalić ich zdolności lingwistyczne.

Ponieważ większość z nas pracowała na popołudniowej zmianie, to przed obiadem wyruszaliśmy na wycieczki mające na celu pokazać nam piękno Hiszpanii. Poprzez cały okres trwania stażu mieliśmy możliwość zobaczenia takich miejsc jak:

· Albaicin, czyli dzielnicę, w której można dostrzec ślady muzułmańskiej przeszłości tego regionu. Jest to część miasta pokryta wąskimi i krętymi uliczkami. Znajduje się tu wiele punktów widokowych, z których rozciąga się fantastyczny widok na centrum Grenady,

· Sacromonte - dzielnicę cygańska położoną na wzgórzach, które górują ponad Grenadą. To tam mieszkali Żydzi, Cyganie i inne nieodpowiadające władzy w XVI w. ludy. Można tam jeszcze znaleźć jaskinie zamieszkałe przez hipisów, a także muzeum, w którym czas się zatrzymał i świetnie pokazuje zwyczaje i przedmioty codziennego użytku tamtejszych mieszkańców,

· Dehesa del Generalife, czyli obszar dawniej będący terenem łowieckim dla sułtanów rządzących niegdyś Hiszpanią, a obecnie ogólnodostępne tereny zielone, gdzie można wybrać się na długi, nieco męczący spacer, lecz widoki, które można ujrzeć podczas takiej wyprawy wszystko rekompensują,

· teren wokół rzeki Dílar, gdzie odbyliśmy przejażdżkę rowerową oglądając urzekający krajobraz tej części Andaluzji, położony na górskim obszarze,

· zbiornik Canales, który zakrył wodą miejscowość o tej samej nazwie. Służy do zapewniania wody pobliskiej Grenadzie. Znajduje się pomiędzy miastami Güéjar Sierra i Pinos Genil,

· Sewillę - stolicę rozległej Andaluzji. Znajduje się tam majestatyczny Plac Hiszpański, najstarsza w kraju arena do walk byków, Alcázar, czyli rezydencja rodziny królewskiej, a także imponująca gotycka katedra.

Słowem podsumowania, wszyscy uczniowie wynieśli z dotychczasowych zajęć nowe umiejętności, dowiadując się wielu ciekawych informacji o Hiszpanii, a także poprawiając kondycję z panią Elżbietą Malinowską.

Przed nami jeszcze ostatni dzień i podsumowanie staży w MEP, na które przygotowaliśmy krótkie wypowiedzi w języku hiszpańskim.

• "Szkolne Dziady"

• 4 listopada 2021 r. w naszej szkole był dniem tematycznym pod hasłem "Szkolne Dziady".

Samorząd Uczniowski zachęcał wszystkich do przebrania się w stroje inspirowane lekturą "Dziady" Adama Mickiewicza, "Wiedźminem" czy innymi postaciami fantasy

Uczniowie obejrzeli przedstawienie przygotowane przez Samorząd Uczniowski pt. "Szkolne Dziady" według autorskiego scenariusza Pawła Michalaka, ucznia klasy 3te4.

Po przedstawieniu odbył się pokaz najciekawszych kostiumów, które zaprezentowali uczniowie szkoły. Publiczność miała też możliwość wzięcia udziału w scenkach teatru improwizowanego